De vier pijlers van de Shri Ganesha School
1. Basisvaardigheden: taal (lezen en schrijven) en rekenen
Kunnen lezen en rekenen bepalen in sterke mate het succes op school en in de latere loopbaan. Een juiste focus daarop vergroot ieders kansen. Voor het team van de Shri Ganesha School geldt dat wij tenminste de kerndoelen verweven in onze onderwijsactiviteiten. Aanvullend op de kerndoelen geven de referentieniveaus Rekenen en Taal een specifieke beschrijving van de onderwijsinhoud. Deze referentieniveaus bieden heldere en concrete doelen die wij hanteren en op basis waarvan wij de voortgang van onze leerlingen evalueren. De ambities m.b.t. taal en rekenen en de uitvoering hiervan staan beschreven in de ambitiekaarten ‘taal’ en ‘rekenen’.
2. Dharma onderwijs
De Shri Ganesha School is een bijzondere basisschool. Het Hindoeïsme is onze basis en inspiratiebron. Onze waarden en normen zijn hierop gebaseerd en zijn verweven binnen ons onderwijs. Dit hebben we weergegeven in ons gedragsprotocol. Hiermee geven we aan wat anderen, leerlingen/ouders/externen, van ons kunnen verwachten, maar wat wij ook van anderen verwachten. De boodschap die we hiermee afgeven is: "zo gedragen wij ons hier op school" en gaan ervan uit dat dit een uitwerking heeft op het leven buiten de school.
3. Wereldburgerschap: opleiden tot wereldwijze, kritische denkers
Op de Shri Ganesha School vinden we het belangrijk dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot kritische burgers die volop meedoen in de pluriforme maatschappij, met behoud en aandacht vanuit de Hindoeïstische normen en waarden. Wereldburgerschap loopt als een rode draad door ons onderwijs en is verweven met levensbeschouwing, taal, rekenen, wereldoriëntatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Het onderwijs op de Shri Ganesha school richt zich expliciet op:
a) Het bijbrengen van respect voor en kennis van basiswaarden van de democratische rechtsstaat, verankerd in de Grondwet, en universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens, en het handelen naar deze basiswaarden op school;
b) Het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen deel uit te maken van en bij te dragen aan de Nederlandse democratische samenleving;
c) Het bijbrengen van kennis over en respect voor verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid, evenals het benadrukken van de waarde dat gelijke gevallen gelijk behandeld dienen te worden.
4. Gezondheid: sport, beweging, expressie en voeding
De Shri Ganesha School is een gezonde school. We vinden het belangrijk dat kinderen kunnen sporten en bewegen. De school is een plek waar kinderen sociale vaardigheden op kunnen doen zoals sportiviteit, goed omgaan met elkaar, grenzen verleggen en het naleven van regels. We streven naar een gezonde geest in een gezond lichaam en gezonde onderlinge verhoudingen.